El dia 14 d'octubre, la Rosa Soler abans de parlar sobre els trets característics de la llengua oral formal, ens va recitar un poema de Miquel Martí i Pol:
Petita faula de mi mateix
Jo, per exemple, em llevo
cada dia a les set
vint-i-cinc i m’afaito
lentament perquè em vagui
de reprendre, una a una,
les paraules i omplir-me’n
les mans. Són llargs els dies,
llargues les hores lentes,
i ara la gent creix massa
de pressa i tothom perd
el temps en ximpleries
Jo, per exemple, esmorzo
discretament i em rento
polidament la boca,
i tot té un aire plàcid
mentre em vesteixo, i penso
que el món és una cambra
petita, amb quatre mobles
per tota companyia.
Però la gent creix massa
de pressa i tothom perd
el temps en ximpleries.
Jo, per exemple,
dintre de poc ja farà vint-
i-tres anys que treballo
vuit hores cada dia,
i he viscut sempre al poble
i he engendrat fills, i estimo
les coses i el silenci
i encara em vaga als vespres
tot sol al fons de casa
d’escriure algun poema.
Però la gent creix massa
de pressa- ja ho he dit-
i llegeix poc i pensa
molt menys i tothom
perd el temps en ximpleries.
Miquel Martí i Pol
Jo, per exemple, em llevo
cada dia a les set
vint-i-cinc i m’afaito
lentament perquè em vagui
de reprendre, una a una,
les paraules i omplir-me’n
les mans. Són llargs els dies,
llargues les hores lentes,
i ara la gent creix massa
de pressa i tothom perd
el temps en ximpleries
Jo, per exemple, esmorzo
discretament i em rento
polidament la boca,
i tot té un aire plàcid
mentre em vesteixo, i penso
que el món és una cambra
petita, amb quatre mobles
per tota companyia.
Però la gent creix massa
de pressa i tothom perd
el temps en ximpleries.
Jo, per exemple,
dintre de poc ja farà vint-
i-tres anys que treballo
vuit hores cada dia,
i he viscut sempre al poble
i he engendrat fills, i estimo
les coses i el silenci
i encara em vaga als vespres
tot sol al fons de casa
d’escriure algun poema.
Però la gent creix massa
de pressa- ja ho he dit-
i llegeix poc i pensa
molt menys i tothom
perd el temps en ximpleries.
Miquel Martí i Pol
Trets característics de la llengua oral formal
En la majoria de les situacions comunicatives es fa servir el canal oral tot i que també tenen característiques de l'escrit.
- Trets contextuals:
- Caràcter no universal i aprenentatge escolar: La llengua oral formal és una varietat que ha de ser apresa i desenvolupada voluntàriament.
Per altra banda cal dir que la llengua escrita no és universal sinó que com la llengua oral formal, s'ha d'aprendre.
- Acústica, efímera i produïda en el temps real: el canal és l'oral, efímera, és a dir, no duradora, produïda en temps real i lligada a la successió de temps. A mesura que passa el temps l'elaborem sobre la marxa. Tot això vol dir que hi ha una preparació, però pel fet de ser oral i efímer vol dir que tu verbalitzes les paraules i que per molt formal que sigui, si tu ho llegeixes, ho estàs produint en el moment.
- Context compartit, amb una comunicació relativament unidireccional: L'espai i el temps coincideixen, això vol dir que hi ha interacció però amb una comunicació unidireccional, és a dir, d'una sola direcció, d'una persona cap els altres. Per això la interacció ha de venir per altres bandes. - Trets textuals:
- Formal i generalment monologada: Formal: regit per unes normes. Monologada: Parla un, no és un diàleg.
- Informativa, planificada i de tema sovint especialitzat: Exposes sobre un tema que saps per tant, informes. Planificada: has preparat què diràs, com ho diràs... Per tant el grau de planificació, és el que diferencia una situació formal d'una informal.
- Repetitiva i amb una intervenció fonamental dels llenguatges no verbals: Al contrari que la llengua escrita, la llengua oral és molt repetitiva. Això és degut a que el receptor no pot tornar a llegir res i per tant hem de ser conscients de les limitacions de retenció de l'ésser humà. Per tant un bon comunicador ha de tenir clar quines idees és volen dir i repetir- les amb diferents paraules. - Trets lingüístics:
- Paper fonamental dels trets suprasegmentals: Suprasegmentals: tot el que té a veure amb el to, el volum, el ritme, l'entonació... i tenen un paper molt important en la comunicació oral.
La comunicació no verbal ajuda a transmetre el missatge i és crucial.
- Ocurrència d'elements díctics, interrogacions, exclamacions, interjeccions, anacoluts, el·lipsis, canvis de direcció sintàctica, etc: Hi ha molts elements díctics, que son aquells que fan referència al context (aquí, allà, jo , tu , ell...) elements que fan referència a l'espai i el temps.
També trobem interrogacions, exclamacions, interjeccions ja que trenquen amb la monotonia del text expositiu i això capta l'atenció. Són tres valors per cridar l'atenció.
Els anacoluts canvien l'ordre lògic de les frases.
- Correcció normativa i ús de la varietat estàndard: Hi ha correcció formativa que coincideix amb la varietat estàndard. En la llengua oral formal no valorem l'ortografia. El que corregim és la fonètica, la vocalització i l'entonació.
Per tant, arribem a la conclusió que oral i escrit no són tant diferents. No són contraris sinó que els hem d'observar com un continu.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada